Spelbolaget Mr Green kom med sin delårsrapport idag den 21 juli och redovisar ett resultat efter skatt på 33 miljoner kronor för det andra kvartalet 2017 jämfört med en förlust på 4,7 miljoner kronor motsvarande kvartal 2016. Resultatet per aktie uppgick till 0:90 kronor (-0:13). Ebitda-resultatet slutade på 52,4 miljoner kronor jämfört med samma period förra året då det slutade på 12 miljoner kronor. Intäkterna för perioden blev 288 miljoner kronor jämfört med 211 miljoner kronor förra året.
VD Per Norman komenterar rapporten så här: "Intäkterna ökademed 36,3procent i kvartalet och EBITDA-resultatet på 52,4 Mkr är vårt bästa någonsin. Juli har också börjat starkt med en tillväxttakt i nivå med andra kvartalet. Våra kunder gillar det vi gör och vi tar marknadsandelar i stora delar av Europa. Vi har förbättrat såväl kundkommunikationen som spelupplevelsen vilket uppskattas av kunderna. Det var i tredje kvartalet 2016 som vi vände utvecklingen och tillväxten har sedan dess varit stark tack vare vår nya affärsstrategi Mr Green 2.0. Vi har för tredje kvartalet i rad levererat en försäljningstillväxt som överstiger vårt mål om en årlig tillväxt på 20 procent. Vi har också kommit nära vårt lönsamhetsmål om en EBITDA-marginal på 20 procent."
Vidare skriver skriver VD Per Norman i rapporten: "Vi har ambitionen att vara aktiva i konsolideringen av industrin och är väl förberedda för förvärv. Vi tittar på förvärvskandidater från hela värdekedjan även om vi idag har siktet primärt inställt på geografisk expansion".
Turneringarna i Reel Thrill lanserades 20 mars
Initierat en etablering i Latinamerika med målet att introducera Mr Green i regionen
Wizard’s Hat grundat med syfte att generera digital trafik och lansera Garbo✓
Förvärv av spelbolaget Dansk Underholdning
Spelsajten Garbo nylanserad
Fokus på tillväxt i Norden
Lansering av ny uppdaterad sportbok
Fortsatt geografisk expansion genom organisk tillväxt och/eller förvärv
Lansering av nummerspel Keno och Bingo
Lansering av Mr Green i Danmark
Implementering av nya verktyg för Green Gaming
Nytt kundlojalitetsprogram
Fortsatt utveckling av liveerbjudandet
Fortsatt utveckling av data-och teknikdriven kundkommunikation och marknadsföring
IGA 2017 Gaming Operator of the Year
EGR Nordics Awards 2017 Nordic Operator of the Year
EGR Nordics Awards 2017 Marketing Campaign of the Year
EGR Operator Innovation and Marketing Awards
2017 Per-sonalized Marketing Campaignof the Year
Intäkterna ökade med 36,3 procent till 287,8 (211,2) Mkr
EBITDA ökade med 337% till 52,4 (12,0) Mkr
EBITDA-marginalen ökade med 12,5 procentenheter till 18,2 (5,7) procent
Resultat per aktie före/efter utspädning ökade till 0,90 (-0,13) kr
Kassan uppgår till 463,6 Mkr efter en riktad nyemission som tillförde 195 Mkr före emissionskostnader och breddade ägarbasen
Kasinosajten Garbo har nylanserats
Intäkterna ökade med 31,2 procent till 563,9 (429,7) Mkr
EBITDA ökade med 105 procent till 86,6 (42,2) Mkr
EBITDA-marginalen ökade med 5,5 procentenheter till 15,4 (9,8) procent
Resultat per aktie före/efter utspädning ökade till 1,43 (0,55) kr
Mr Green är ett onlinespelbolag med verksamhet i tolv länder där affärsidén är att erbjuda underhållning och en förstklassig spelupplevelse i en ansvarsfull miljö. Verksamheten grundades 2007 och har utvecklats till ett väletablerat onlinespelbolag med över 200 anställda. Mr Green har ett brett kunderbjudande och ett starkt globalt gångbart varumärke. Mr Greens huvudkontor och teknisk utveckling är baserad i Stockholm och den operativa verksamheten drivs på Malta. Mr Green har spellicenser i Malta, Storbritannien och Italien samt kasinolicens i Danmark och sportbokslicens i Irland. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista.