Spiffbet AB som äger varumärkena Cashmio, Busterbanks och Zenspin kommer inom en snar framtid att lansera sina sajter på den svenska spelmarknaden via Bethard Group och deras licens. Det hela beräknas ske inom två veckor från dagens datum och då de redan är verksamma med sajter som Metal Casino och TurboVegas har de även god erfarenhet av branschen, något som medför mindre kostnader och som i sin tur leder till smidigare lanseringar. För oss spelare innebär det fler casinon med svensk licens att välja mellan.
Maria Boelius är chef för kasinoverksamheten för bolaget och enligt henne finns det god potential att växa ytterligare i Sverige då det gått så bra för Metal Casino de senaste året.
VD:n för Spiffbet Henrik Svensson kommenterade även det hela med följande ord:
Vi har hela tiden sagt att vi vill skapa synergier mellan våra varumärken. Att öka närvaron på den svenska marknaden var en lågt hängande frukt. Vi har redan ett team för Sverige och nu får de fler varumärken att arbeta med. Rent operationellt medför inte denna satsning några större förändringar eller något betydande merarbete.
Initialt kommer dessa tre nya casinon 2021 medföra en starkare konkurrens, men också glada nyheter för en spelmarknad som länge påverkats negativt av en sjunkande kanaliseringsgrad och stränga spelgränser. Hur inriktingen kommer se ut på de tre sajterna i Sverige är fortfarande något oklar, men vi antar att de kommer skilja sig på ett antal punkter för att intressera olika spelartyper.
Busterbanks och Zenspin är redan aktiva i Finland medan Cashmio i nuläget är inriktad på internationella besökare i första hand. Cashmio har dock funnits i Sverige tidigare innan den svenska licensen infördes. Dessa tre utmanare kommer garanterat att röra om i spellandskapet då det är ganska sällsynt med så många lanseringar på en och samma gång.
Spiffbet expanderar därmed sin verksamhet till hela 7 varumärken på den svenska marknaden, något de kan genomföra snabbt och effektivt tack vare att de redan har skapat sig en god position via Scandibet, Metal Casino, TurboVegas och LiveLounge.
Detta är en helt legitim fråga, men vi tror att svaret ligger i prägeln för de olika sajterna då ingen av dem är en exakt kopia av varandra. Spelbolagen riktar ofta in sig med exklusiva titlar som endast kan hittas på deras casinon, eller ett större antal spel från en viss spelutvecklare för att skilja sig från mängden.
Då det inte går att konkurrera med bonusar eller andra erbjudanden på grund av de åtstramade reglerna får casinon istället vara innovativa på andra sätt, exempelvis via goda kundrelationer, dagliga jackpottar, tillgänglig support eller frekventa lanseringar av nya spel.