Även om det redan finns relativt strikta regler kring marknadsföringen av spel i Sverige har regeringen valt att gå steget längre nästa år. Det finns nämligen planer på att en lagändring ska finnas på plats redan den 1:a juli 2022 som ställer krav på särskild måttfullhet inom annonsering för casinospel, istället för enbart måttfullhet som används i dagsläget.
Ardalan Shekarabi som är Socialförsäkringsminister och har hand om spelrelaterade frågor uttalade sig följande om förslaget:
Det är reklam som utsätter konsumenter för stora risker, speciellt sårbara konsumenter, nu är det dags att ta nästa steg och begränsa spelreklamen.
Vad innebär då särskild måttfullhet? I praktiken handlar det om samma nivå som exempelvis reklam för alkohol. Det är även ett sätt att minska den ”aggressiva” typen av marknadsföring som Shekarabi anser är det största problemet.
För att beskriva den nya lagändringen mer tydligt för dig som läsare innefattar de kommande reglerna omfattande ändringar inom spelrelaterad reklam, bland annat att de inte får vara för påträngande, uppsökande, eller uppmana till spel för pengar.
Detta innebär dessutom att marknadsföringen inte får riktas mot unga vuxna som inte har fyllt 25 år, en stor förändring gentemot dagens regelverk där 18 år används som gräns.
Det finns otaliga studier som bevisar att ökade restriktioner har en förmåga att resultera i det motsatta, alltså att människor väljer att strunta i reglerna. När det gäller nätcasinon och framförallt utländska sådana finns det inga gränser för hur mycket reklam som får skickas till spelare, eller antalet bonusar och kampanjer som erbjuds på de olika sajterna. Utöver detta är det också väldigt svårt att begränsa reklam via internet, något som regeringen konstigt nog inte verkar anse vara ett problem.
Begränsningarna inom spelreklam blir dessutom intressanta att följa med tanke på att de svensklicensierade spelbolagen kommer få det ännu tuffare att locka till sig besökare, samtidigt som utländska aktörer kan roffa åt sig allt fler marknadsandelar.
Att spela i andra länder har endast ökat de senaste åren och vi tror att trenden håller i sig, särskilt med tanke på den restriktiva linjen som regeringen har valt i Sverige när det gäller online casino. Kanaliseringsgraden kommer endast att fortsätta sjunka medan fler och fler svenskar väljer utländska alternativ istället, ett resultat som är allt annat än oväntat.