Det händer en hel del hos Spelinspektionen under det första kvartalet av 2022. Deras senaste kampanj kallas för ”Spel behöver regler”, ett tydligt budskap till spelarna som belyser fördelarna med svenska spellicens jämfört med utländska licenser.
På hemsidan kan du hitta filmer där programledaren Anders Lundin berättar om varför det är säkrare att spela i Sverige – bland annat då du har en svensk myndighet att vända dig till, eller för att undvika att bidra till olagliga spelverksamheter. De belyser även vikten av att leta efter Spelinspektionens logotyp för att försäkra dig om att casinot eller spelbolaget du befinner dig på har en svensk licens.
Du lär dig även hur spel om pengar inte kan likställas med hobby som bowling eller sällskapsspel, en av anledningarna varför de valde att introducera kampanjen även i sociala medier.
Som du kanske redan vet så är Spelpaus ett nationellt avstängningsverktyg. Avtalet med den förra leverantören har dock löpt ut och Spelinspektionen har tecknat ett nytt sådant med Precio Fishbone. I samband med detta passar de även på att införa en funktion som många har efterfrågat: möjligheten att förlänga en pågående avstängning.
Andra ändringar är att sajten har fått en ökad fokus på information och vägledning, framförallt för dig som har svårt att sluta spela. Sist men inte minst har hemsidan fått ett nytt utseende med något enklare layout, smidigare navigering, samt en tydligare meny.
Spelinspektionen utreder årligen hur svenskarnas spelvanor ser ut, en undersökning som kallas för ”Allmänheten om spel”. Gällande år 2021 framgick det att 73 av alla svenskar hade spelat för pengar de senaste 12 månaderna, något som resulterade i en ökning med 7 procent jämfört med 2020.
53 procent hade spelat senaste månaden i fysisk form på skraplotter, automater, trav eller på
casino, men även online på olika spelsajter, t.ex. sportspel, nätcasino och bingo.”
Den vanligaste spelformen var lotterier och nummerspel, medan de flesta spelar från hemmet istället för spelhallar. Det som var lite förvånande gällde siffrorna kring Spelpaus, ett verktyg som endast 59 procent av svenskarna kände till.
Som du kanske märker har myndigheten satsat rejält på att öka kanaliseringen i Sverige, men även kunskapen kring de tillgängliga verktygen som finns till för dig som vill sluta spela.