En ny motion från Moderaterna innefattar fler incitament för casinobesökare. Den inkluderar även andra ändringar som skulle förbättra spelpolitiken i Sverige, men det som sticker ur är givetvis nyheten kring ändrade bonusregler som skulle kunna ske relativt snabbt om vi får en ny regering till hösten.
För det första är Moderaterna vänligt inställda till fler bonusar. Detta baserar de på den sjunkande kanaliseringsgraden som är ett bevis på att spelarna besöker casinon som tilltalar dem, oavsett vilken världsdel sajterna är registrerade i.
Med fler kampanjer och erbjudanden skulle kunderna stanna kvar i Sverige, men spelbolagen skulle även få möjlighet till långsiktiga relationer med sina besökare. Här vill partiet se en komplett översyn av hur bonusreglerna kan ändras, endast i syfte av att öka konsumentskyddet.
Vi tror att en sådan ändring skulle göra spelbranschen betydligt mer attraktiv. Det är dessutom tydligt att kanaliseringen sjunker för varje dag som går, något som endast kan förbättras med realistiska åtgärder som föreslås i motionen.
Förutom bonusreglerna vill Moderaterna att det en uppföljning sker kring förordningsmöjligheterna, de som användes allra flitigast under coronapandemin för att reglera maxtaket för insättningar och storleken på välkomstbonusar.
Partiet vill inte att regeringen ska kunna reglera dessa saker i all oändlighet, men de vill inte heller se nya begränsningar i framtiden om nya pandemier skulle dyka upp. Utöver detta vill de att Svenska Spel delas upp i två bolag med tanke på att de agerar både konkurrent och statligt spelbolag samtidigt.
Ytterligare förslag som ingick i motionen var ett förbättrat informatiosnsutbyte mellan olika aktörer för att förhindra matchfixning, men även att den uppdaterade spellagen följs upp för att se hur den fungerar framåt.
För att regeringen inte ska urholka spelmarknaden med allt strängare marknadsföringslagar vill Moderaterna även se över justeringarna kring spelreklam. Sist men inte minst anser de att Spelpaus bör ha en funktion som följer upp personer som stängt av sig, bland annat via rådgivning och stöd via telefonsamtal till berörda parter.