Efter en intensiv kommunikation med Spelinspektionen har den svenska betaljätten Zimpler beslutat att avsluta sin kontroversiella verksamhet med olicensierade spelbolag. Företaget har tidigare försett utländska casinon utan svensk spellicens med betaltjänster, vilket möjliggjort för dessa sajter att ta betalt av svenska kunder.
Beslutet kommer efter en lång period av kritik då Zimplers verksamhet ansågs strida mot konsumentskyddet i den svenska spellagen. Trots påståenden om att inga av deras kunder riktade sig mot svenska spelare, har Zimpler nu valt att avbryta alla sina avtal med EU-licensierade spelbolag som inte innehar svensk licens, men som ändå tar emot svenska kunder.
I ett pressmeddelande från Zimpler motiveras beslutet med att bolaget vill få större gehör för sitt arbete kring spelansvar:
Ledningen har tillsammans med styrelsen gjort bedömningen att det är enklare att få gehör för detta viktiga arbete om Zimpler enbart hanterar transaktioner till och från svenska konsumenter för bolag som innehar licens från Spelinspektionen.
Processen att avsluta avtalen kommer att påbörjas nu och förväntas vara helt klar senast under tredje kvartalet i år. Zimpler har även bekräftat att de nyligen mottog en begäran från Spelinspektionen att yttra sig om sina betalningslösningar till bolag utan svensk spellicens.
I den senaste artikeln från DN framgick att Zimpler har valt att ändra sig helt i frågan, från att först trotsa Spelinspektionen i januari - till att nu lägga sig platt under maj.
Till dagens datum finns det hela åtta nyhetsinslag om Zimpler och illegalt spel hos Dagens Industri, något vi ställer oss aningen frågande till. Om de verkligen hade velat sluta upp med affärerna hade de kunnat stänga möjligheten för detta på en gång.
Zimpler är lyhörda inför att regleringen av den svenska spelindustrin är under omställning, och ser fram emot att fortsätta samarbeta med Spelinspektionen och lagstiftare på detta område, meddelade Zimplers VD Johan Strand till tidningen under gårdagen.
Zimplers beslut att avsluta sin verksamhet utomlands för svenska konsumenter kan ses som ett positivt steg för de licensierade spelbolagen i Sverige. Genom detta kan vi även få se en mer rättvis konkurrenssituation på den svenska spelmarknaden.
Licensierade spelbolag i Sverige måste följa stränga regler och riktlinjer för att säkerställa en hög standard av konsumentskydd och ansvarsfullt spelande. Dessa regler inkluderar bland annat insättningsgränser, reklambegränsningar och obligatorisk tillgång till Spelpaus.se, vilket är en tjänst som låter spelare själva utesluta sig från allt licensierat spel i Sverige.
När olicensierade spelbolag utan svensk licens har haft möjlighet att erbjuda sina tjänster till svenska kunder har det lett till en snedvridning av konkurrensen, eftersom dessa aktörer inte har behövt följa samma regler. Genom att Zimpler nu slutför sina affärer med utländska bolag, skapas bättre förutsättningar för svensklicensierade casinon.